Dom Zdravlja - Raška

Pušenje

El. pošta Štampa PDF
Duvan i duvanski dim su faktori rizika za nastanak i pogoršanje mnogih hroničnih nezaraznih oboljenja, a pušenje je jedna od najrasprostranjenijih štetnih navika. Masovnost, destruktivnost i posledice koje ima na zdravlje daju pušenju obeležje pandemije.

Kao snažan telesni otrov, duvan sadrzi preko 4 000 štetnih sastojaka, a pušenjem duvana stvaraju se nova, jos toksičnija jedinjenja koja deluju pojedinačno ili u medjusobnim interakcijama.

Toksikoloski značaj ima:


- nikotin, najsnažnija komponenta duvanskog dima, deluje na centralni nervni sistem izazivajuci psihičku zavisnost, a fizička zavisnost koju izaziva posledica je njegove ugradnje u metabolizam organizma.Nikotin se distribuira u sva tkiva: jetru, pluća, bubrege, mozak, mišiće, ileum, srce, slezinu, pankreas, plazmu i fetus.

- ugljen monoksid(CO), toksični gas, koji štetno dejstvo ispoljava na eritrocitima,vezujući se na istom receptoru na kome se vezuje i kiseonik, gradeći karboksihemoglobin (COHb), što izaziva hipoksiju i smanjen pritisak kiseonika na nivou tkiva, na šta su posebno osetljivi mozak i miokard. Ugljen–monoksid oštećuje i endotel krvnog suda, uzrokuje policitemiju sto povećava viskoznost krvi, a zajedno sa nikotinom povećava LDL holesterol.

- kancerogeno dejstvo duvanskog dima
pripisuje se policikličnim, aromatskim ugljovodonicima. Kod pušača je češći rak pluća, usta, grla, jednjaka, gušterače, bubrega, mokraćne bešike, polnih žlezda, paranazalnih šupljina, jetre, a češća je i leukemuija.

KAKO DA PRESTANETE SA PUŠENJEM


Trebalo bi da znate...

    * duvan je "tiranin" srca i krvnih sudova (visoki krvni pritisak, infarkt, moždani udar), ometa disanje (bronhitis, rad pluća), ugrožava  potomstvo, izaziva glavobolju, smanjuje koncentraciju idr.
    * pušenje duvana dovodi do prevremenog umiranja – pušači žive oko 10-20 godina kraće od nepušača.

Zato vam savetujemo...


    * ako želite da prestanete sa pušenjem nemojte donositi nagle odluke.
    * odaberite vreme kada ćete imati manje problema,najbolje da počnete u petak kako bi se u dane vikenda maksimalno posvetili sebi.
    * izbacite začinjenu hranu - neka u Vašoj ishrani dominira voće i povrće,
    * uzimajte što više tečnosti (pretežno vodu) 5-10 minuta pre jela,
    * krećite se što više – pešačite, vozite bicikl, bavite se nekim sportom,
    * izbegavajte mesta gde ste najčešće pušili,
    * što češće se tuširajte,
    * u sebi ako možete, što češće ponavljajte odluku "na ovaj način ne mogu ništa izgubiti, mogu samo dobiti".

Jer...


    * prestankom pušenja organizam će se osloboditi godinama nakupljanih štetnih produkata ,
    * već posle nekoliko dana osetićete da Vam se snaga i raspoloženje vraćaju,
    * moći ćete duboko da udahnete, san će Vam biti bolji, budićete se sveži i odmorniji, izgubićete onaj jutarnji "metalni" ukus u ustima tipičan za pušače, žute fleke sa prstiju će nestati, izgledaćete mlađe i lepše, ten će Vam se prolepšati, kosa će živnuti, shvatićete da je vredelo pomučiti se,
    * ako se dogodi da niste uspeli sami onda Vam savetujemo da se obratite nama!
 

Zdravstveni Centar Studenica